Jos auto olisi koru tai nojatuoli, niin tämä olisi ehdoton valinta. Harmillisesti auton tärkein ominaisuus (ajettavuus) jätti jonkin verran toivomisen varaa, ainakin ensituntuman osalta.

Liikkeelle lähtiessä kaasuun oli vaikea saada tuntumaa. Auto nytki ja pomppi kuin autokoulun alkuaikoina ja moottori ääni nousi aika lailla. Mies ihmettelikin mitä oikein pelleilin, mutta kyllä siitä pomppisesta ja epätasaisesta lähdöstä suurin osa oli ihan aitoa.

Ohjaamo tuntui vähän ahtaalta. Tosin kiinnitin siihen huomiota lähinnä kun tulin sisään autoon. Sitten kuin sain aseteltua itseni sopivaan ajoasentoon, niin kaikki on mukavasti käden ulottuvilla, eikä ohjaamo tuntunut ahtaalta. Vaihdekeppi oli poikkeuksellisen edessä ja vähän korkeallakin. Varmaan ihan kätevä, sitten kun sen paikan oppii.

Kojelauta on tässä autossa ihan omaa luokka. Hienoja sinisiä näyttöjä ja mittareita. Nopeuden näki isoina numeroina, mikä onkin ihan ehdoton juttu, kuten jo totesin Citikan kohdalla. Koeautomallissa oli myös navigaattori. Tuo voi olla sellainen juttu, jos siihen tottuu, niin ei enää uskalla lähteä minnekään ilman. Olihan siinä tietysti matkustajalla lisähuvia, kun pääsi seuraamaan miten matka kartalla eteni.

220060.jpg
Tässä tämä hieno kojelauta.

Auton sivu- ja takaikkunat ovat vähän pieniä eivätkä sivupeilitkään ole parhaat mahdolliset, joten tuli vähän epävarma olo kaistanvaihdon ja kääntymisten yhteydessä. Takaikkuna on kaksiosainen: keskellä menee spoileri, joka peittää osan takaikkunasta. Pimeässä ajaessa siitä raidasta on kyllä etuakin, kun takana olevan ajovälot peittyvät sen taakse.

Koeautossa oli ns. panoraamakatto, josta siis näkee ylöspäin. Varmaan mukava, jos ajelee pimeässä maaseudulla niin voi takapenkiltä katsella tähtitaivasta. Etupenkiltä en huomanut sitä kattoikkunaa oikeastaan ollenkaan, joten eipä siitä taida kannattaa maksaa. Hieman se tietysti parantaa avaruuden tuntua, kun auto muuten on aika matala. Millekään koripalloilijalle tämä auto ei sovi, vaan jo  1,8-mittaisella pää ulottui jo aika lähelle kattoa.

Kuin tilauksesta ajon aikana hieman sateli, joten pääsimme myös kokemaan, miten sateentunnistin toimi. Olihan se mukavaa, kun muutama pisara tuulilasille tuli, ja pyyhkimet heräsivät ne ihan itsestään pyyhkäisemään.

Tavaratila oli OK, ja auton ovista löytyi kolot vesipulloille, joten sen puolesta ei ongelmaa.

Eli, eniten mietityttää ajettavuus, ja näkyvyys autosta ulos, erityisesti sivuviistoon. Eniten taas ihastutti ulkonäkö, mittaristo ja käynnistys napinpainalluksella, sekä hyvät penkit. Kai tätä pitää vielä koeajaa päiväsaikaan uudestaan ja katsoa, saako ajamiseen vähän paremman tuntuman. Ja silloin pitää myös kokeilla, miltä se ohjaamo tuntuu, kun sinne asettautuu talvitakissa.