Ennakkoasenteeni Mazda 3:een oli vähän skeptinen, joten tilaa oli positiiviselle yllätykselle ja niinhän siinä sitten kävi. Muutama juttu kuitenkin hieman kiusaa ja ne saattavat osoittautua ostamisen esteiksi.

Suurin miinus tulee mittaristosta. Se on perinteistä mallia - eli sellaiset ympyrän muotoiset näyttötaulut kierrosluvulle ja nopeudelle, ja mittarit on upotettu kummallisen syvien kuilujen pohjalle. Lukemien näkyvyys noin ylipäätään ei ole hyvä ja nopeusmittarissa lukemien sijoittelu on jokseenkin kummallinen. Parhaiten näkyvät nopeudet 120 - 220, mitä nyt Suomessa ei laillisesti maanteillä saa edes käyttää. Tuntui tosi vaikealta vahtia noilla 40-50 nopeusrajoituksilla sallituissa lukemissa pysymistä.

220062.jpg
Tuolla ratin takana ovat ne minua erityisen paljon kummastuttaneet mittarit.

Vähän harmittava, muttei fataali juttu on käsijarrun sijoituspaikka. Se on laitettu aika kauas kuskin istuimesta ja käsi joutuu vähän outoon vinoasentoon, kun sitä käyttää. Mies ajoi autolla ensin ja vähän siitä jo valitteli, ja huomasin sitten itsekin, että sitä oli vähän hankala käyttää.

220061.jpg
Tuon verran sivussa olevan käsijarrun kyllä huomasi vähän outoja kulmana.
Olisikohan, että eivät viitsi tehdä eri versiota oikeanpuoleista liikennettä varten...


Tässä autossa varoitus turvatyynyn käytöstä lapsenistuimen kanssa oli laitettu näkyvästi aurinkosuojan molemmille puolille. Vähän turhan näkyvästi eikä sitä poiskaan saa, joten siitä myös pientä miinusta.

Koeajoauto suti kummallisesti liikkeellelähdössä, mutta se selittynee sillä, että siitä puuttui EPS ja muut hienoudet, jotka ovat autoon ovat saatavissa. Eli noihin varmasti kannattaa ne lisäeurot laittaa, jos tämän auton ostaa.

Tavaratilaan mahtuu juuri ja juuri kaksi isoa kovaa matkalaukkua, toisin kuin muuten Cikiassa.

Ratti ja vilkku sinäänsä olivat ihan käteen sopivia ja auto tuntui tosi nopeasti tutulta ja hyvältä ajettavalta.

Näkyvyys peruutuspeilien kautta on erityisen hyvä ja ansaitsee kiitosta. Muita hyviä juttuja olivat ovien hyllyt - sekä eteen että taakse saa laitettua ainakin sellaisen puolen litran vesipullon.

Toinen iso plussapointti tulee tuosta hienosta sinisestä väristä. Juuri oikea sävy saatavissa!

Eli eniten arveluttaa surkea mittaristo, mutta sen vastapainona monia hyviä juttuja. Verhoilu ja penkit muuten olivat jollain lailla vähän askettisen tuntuiset. Kakkosautoksi tämä kelpaisi hyvin, mutta ykkösautoksi ottaminen mietityttää...